
Dýchajúce rastliny
Chcete sa s deckami porozprávať o znečisťovaní ovzdušia či im jednoducho priblížiť prírodu, tak aby si k nej vedeli vytvoriť lepší vzťah? Vyskúšajte nasledujúcu aktivitu.
Potrebný materiál: veľky list (živý, nie zoschnutý), kamienok, nádoba s vodou (ideálne priesvitná)
Čas: aktivitu je potrebné vykonávať v rozmedzí niekoľkých hodín
Krok 1 – Nájdite s deťmi veľký list, ktorý spoločne ponoríte do vody a zaťažíte kamienkom, aby bol naozaj celý ponorený vo vode. Nádobu s potopeným listom dajte na slnko. Povedzte deťom, že sa o pár hodín pozriete ako sa listu darí.
Krok 2 – Po pár hodinách choďte list skontrolovať. V okolí listu by sa mali vytvoriť malé bublinky vzduchu (ak chcete byť mega cool bádatelia môžete použiť aj lupu). Spýtajte sa detí prečo sa tam podľa nich vytvorili. Ak na to neprídu, spýtajte sa ich čo by sa stalo keby zadržali dych, potopili sa pod vodu a potom vypustili dych. (odpoveď ku ktorej sa chceme dostať – videli by bublinky 🙂 ) Podiskutujte o tom, že rastliny sú živé organizmy takisto ako my, aj keď si to niekedy neuvedomujeme, a tiež dýchajú. Porozprávajte sa o tom, čo môže rastlinám pri dýchaní vadiť a ako by sme im mohli my pomôcť – jazdiť čo najmenej autami, tvoriť čo najmenej odpadu (ich spracovaním sa znečisťuje ovzdušie) a iné.
*pri starších deckách sa môžete pobaviť o fotosyntéze
Popri tejto aktivite sa môžete zahrať napríklad túto hru:
Hra 1 – Rozdeľte decká na 2 tímy a ohraničte dve spojené územia. Každy tím dostane svoje územie. Vysvetlite deckám, že sa budú striedať a vždy jeden tím vyšle jedného svojho člena do územia druhého tímu, ktoré je žial znečistené a nedá sa im v ňom dýchať. Tento člen sa ale napriek tomu pokúsi so zadržaným dychom pochytať čo najviac ľudí a vrátiť sa naspäť na svoje územie. Nebude to, ale také jednoduché a kedykoľvek je člen tímu na území opačného tímu musí hovoriť kyslík-kyslík-kyslík… a nesmie sa nadýchnuť, pričom členovia opačného tímu sa ho môžu snažiť chytiť a udržať na ich strane až kým mu nedojde dych. Ak sa nadýchne alebo prestane hovoriť stáva sa členom opačného tímu. Ak sa ale zvládne vrátiť k svojmu tímu, všetci ľudia z opačného tímu, ktorých sa dotkol sa prídávajú k jeho tímu. Po každom pokuse, ide na rad druhý tím.
Inšpirácia k aktivite prišla z:
https://www.kcedventures.com/blog/how-do-leaves-breathe-a-simple-science-experiment-for-kids