
Fakty vs. domnienky
Rozmýšľali ste niekedy nad tým, čo z informácií, ktoré sa k nám dostávajú sú iba domnienky?
Pre koho: skauti/skautky, rangeri/rangerky, roveri/roverky
Počet ľudí: 5-20
Materiál: –
Čas: 10-15 minút
Cieľ: upozorniť na odlišovanie faktov a domnienok v každodennom živote
Priebeh
- Vysvetlime účastníkom, že si zahráte aktivitu, v ktorej bude ich cieľom všímať si, čo sa deje, aby to vedeli neskôr zopakovať. Zahrajte scénku, v ktorej odznie niekoľko domnienok. Napríklad:
Človek prichádza do miestnosti, kde ho už čakajú rodičia jeho/jej člena. Táto osoba prekvapene okomentuje, že nevedela, že majú dohodnuté stretnutie. Pozerá si telefón a hľadá emaily. Šomre si pritom popod nos, že jej zase zabudol oddielový vodca preposlať email. Komentuje, že naozaj nič nemá v kalendári ani nemá žiaden email o tom, že prídu. No nevadí, keď už sú tu, o čom sa chcú rozprávať.
Rodičia, hovoria, že sa chce porozprávať o tom, čo sa stalo na poslednej družinovke. Jej synovi na družinovke rozbili telefón. Rodičia majú pocit, že iný člen – Jožko na družinovke ich syna šikanuje. Chcú to preto riešiť. - Poproste následne účastníkov, aby popísali, čo sa v scénke udialo. Pri opise ich konfrontujte, ak popisujú domnienky ako fakty, sami si na to začnú dávať pozor.
Napr. Ak by niekto povedal, že prvému človeku zabudli dať vedieť, že rodičia prídu na stretnutie – ide o domnienku. Vieme povedať iba, že to táto osoba tvrdí, nie že je to fakt. Rovnako ak by niekto hovoril, že syna rodičov zo scénky šikanujú – ide o ich vnímanie situácie, nemusí ísť o fakt.
Reflexia
- Bolo pre vás jednoduché odlišovať fakty a domnienky? Čím ste sa pri tom riadili?
- Rozmýšľali ste nad týmto rozlišovaním aj predtým, ako ste boli na domnienky upozornení?
- Keď niečo čítate na internete, sústreďujete sa na toto rozlišovanie? Čo robíte, ak chcete overiť informácie, ktoré čítate?
- Stalo sa vám alebo niekomu z vášho okolia niekedy, že ste pracovali s domnienkami ako faktami? Ako to dopadlo?
- Z akých dôvodov podľa vás ľudia niekedy prichádzajú k nesprávnym domnienkam?
- Z akých dôvodov je pre nás zmysluplné rozlišovať aj v bežnom živote (napr. pri radcovaní) medzi domnienkami a faktami?
- Čo môžeme robiť pre to, aby sme si domnienky overili a zistili či ide o faktickú informáciu?
Poznámka: Pri aktivite aj reflexii je dôležité vytvoriť bezpečné prostredie na zdieľanie. Nie je cieľom aktivity niekoho zosmiešniť. Zdôraznite, že je bežné, keď niekedy medzi domnienkami a faktami nerozlišujeme či už kvôli unáhlenosti alebo že nám to jednoducho nenapadne. Cieľom tejto aktivity je práve preto, na to upozorniť, aby sme si na takéto veci vedeli dať všetci viac pozor.
Takisto upozornite účastníkov, že rozlišovanie medzi domnienkou a faktom sa nerovná rozlišovaniu medzi pravdou a klamstvom.
Zdroj
Aktivita je inšpirovaná z workshopu Maxman Consultants. Upravila Sestra pre účely prednášky o kritickom myslení na radcovskom kurze.