
Férová pláca
Počas tejto aktivity, si hráči zreflektujú, aký je to pocit byť nespravodlivo ohodnotený za svoj výkon.
Pre koho: skauti/skautky, rangery/rangerky
Počet ľudí: 4 – 10
Materiál: lyžičky/poháriky, 2 misy, prekážková dráha, chlieb/rožky, iné jedlo, peniaze
Trvanie: 60 minút
Cieľ: zakúsiť, aký je život ľudí, ktorý dostanú málo zaplatené za svoju neľahkú prácu
Priebeh aktivity
Rozdajte hráčom (zamestnancom) predmety na prenášanie vody.
Vysvetlite svojim „zamestnancom“ ich náplň práce aj s časovým ohraničením.
Náplň práce – prenášanie vody na lyžičkách/v pohárikoch/v ústach z bodu A do bodu B cez prekážkovú dráhu za určitý čas.
Po uplynutí časového limitu ich vyplaťte za vykonanú prácu – vyrobené bankovky.
Zamestnanci pôjdu do obchodu, kde zistia, že jediné čo si môžu dovoliť sú rožky/chlieb (ceny musia byť tak nastavené oproti ich pláci)
Zamestnanci prídu „domov“ (nejaké tmavé miesto) a zjedia si svoju večeru.
Na „druhý deň“ sú sirénou opäť zvolaný do práce, odrobia si šichtu (prekážkovú dráhu), dostanú plácu, prídu do obchodu po jedlo, navečerať sa
Takto sa to opakuje 3 krát = „3 dni“
Diskusia
K diskusii môžete využiť nasledujúce otázky zamerané na zreflektovanie zážitku z aktivity a prenesenie toho čo účastníci zažili do bežného života.
Reflexia samotnej aktivity:
- Ako ste sa cítili počas výkonu práce?
- Boli ste spokojní s plácou? Prečo?
- Ako ste sa cítili, keď ste zistili, že si nemôžte dovoliť nič poriadne na jedenie i keď ste poctivo pracovali?
- Ako ste sa cítili, keď ste jedli večeru?
Prepojenie do bežného života:
- Poznáš vo svojom okolí niekoho, kto dostáva malý plat?
- Aké povolania zvyknú byť platené nízkou mzdou? Prečo?
- Čo si myslíš o dostávaní nízkej mzdy za vykonanú prácu?
- Kedy si sa cítil/a ukrivdená či nedocenená?
- V akých krajinách musia často pracovať aj deti, aby pomohli rodičom?
- V akých krajinách ľudia často dostávajú veľmi málo zaplatené?
- Čo je podľa vás príčinou neférového vyplácania?
- Poznáte rodinu, kde musí zarábať aj neplnoletý člen?