Skip to content
Skauti myslia globálne
  • O nás
    • Globálne vzdelávanie
    • Náš tím
    • Kontakt
  • Program
    • Osobné napredovanie
    • Aktivity a hry
  • Články
  • Inšpirácia
    • Tipy
    • Projekty
    • Odkazy
  • Knižnica

Kto by mal mať volebné právo

  • 2. apríla 20242. apríla 2024
  • by Sestra

Volebné právo sa vyvíja naprieč históriou i rôznymi národmi. Diskutujte spoločne o tom, kto by mal a kto by nemal mať právo rozhodovať o chode krajiny.

Pre koho: rangeri / rangerky, roveri / roverky, dospelí skauti / skautky
Počet ľudí: min. 6
Materiál: papieriky s uvedenými témami na argumentáciu a nápisom pre / proti pre jednotlivé skupiny
Trvanie: 30 min (resp. podľa počtu účastníkov hry)
Cieľ: 

  • zistiť viac o rôznych formách volebného práva
  • reflektovať svoje názory a diskutovať o nich s inými
  • naučiť sa argumentovať
  • načúvať iným a kriticky, no s rešpektom nazerať na názory iných aj na svoje názory

Priebeh aktivity

Predstavte účastníkom aktivity, že budete diskutovať o volebnom práve. Vysvetlite účastníkom, že volebné právo (teda to kto môže voliť) sa počas histórie rôzne vyvíja. Rôzne k tomuto právu pristupujú aj jednotlivé krajiny. Ako príklad môžete uviesť volebné právo pre ženy alebo odsúsených kriminálnikov.

Účastníkov rozdeľte do skupín (min. 2 ľudia). Každej skupine priraďte tému, na ktorú budú hľadať argumenty pre a tému, na ktorú budú hľadať argumenty proti. Počas aktivity môžu používať internet a hľadať na ňom relevantné informácie. Ak sa obávate, že by sa účastníci nevedeli na aktivitu sústrediť alebo nebudú mať prístup na internet, pohľadajte im relevantné informácie vy a prineste im ich vytlačené.


Návrhy tém:

  • Volebné právo pre 16+ ľudí
  • Volebné právo pre 80+ ľudí
  • Volebné právo pre odsúdených kriminálnikov
  • Volebné právo pre cudzincov žijúcich na Slovensku
  • Volebné právo pre občanov Slovenska žijúcich v zahraničí
  • Volebné právo pre ľudí bez domova
  • volebné právo pre ľudí bez vysokoškolského vzdelania

Následne prejdite jednotlivé témy a nechajte tímy odprezentovať argumenty pre a proti tomu, aby daná skupina mala volebné právo. Po každej téme vytvorte hlasovanie, v ktorom sa účastníci sami za seba vyjadria, aký majú na danú tému názor (či sú za alebo proti).

Reflexia

Otázky na reflexiu:

  • Aká informácia vás počas aktivity prekvapila?
  • Zmenili ste na základe aktivity na nejakú z tém názor? Ak áno, čo vás presvedčilo?
  • Napadá vám iná skupina, ktorá by podľa vášho názoru mala dostať volebné právo alebo by ho naopak mala mať obmedzené?
  • Máte pocit, že ste dostatočne zapájaní do rozhodovania o veciach, ktoré sa vás týkajú? (v spoločnosti, v skautingu, v rodine, v škole..)
  • Ako by sa podľa vás mali pripravovať ľudia na voľby? (v spoločnosti, v skautingu..)

Otázky, ktoré vám môžu pomôcť reflektovať zručnosti slušného diskutovania:

  • Ako ste vnímali priebeh diskusie a argumentácie?
  • Čo bolo vašim cieľom počas diskusie? (zamerajte sa na to, či bolo cieľom vyhrať alebo navzájom sa vypočuť a zistiť viac o daných témach)
  • Čo vám pomohlo cítiť sa počas diskusie bezpečne vyjadriť sa? Čo vám naopak tvorilo bariéry?
Moja cesta do klubovne
Udelenie milosti

Značky

dospelí skauti / skautky rangeri/rangerky roveri/roverky skauti/skautky vĺčatá/včielky

Najnovšie články

  • Ak chceš byť tvorcom zmeny, rozhliadni sa okolo seba
  • Rola prezidenta SR a prezidentské voľby v kocke
  • Pozvanie do prezidentského paláca
  • Udelenie milosti
  • Kto by mal mať volebné právo
Theme by Colorlib Powered by WordPress
Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. Ak budete pokračovať v používaní tejto stránky budeme predpokladať, že ste s ňou spokojní.Ok