
Kto by mal mať volebné právo
Volebné právo sa vyvíja naprieč históriou i rôznymi národmi. Diskutujte spoločne o tom, kto by mal a kto by nemal mať právo rozhodovať o chode krajiny.
Pre koho: rangeri / rangerky, roveri / roverky, dospelí skauti / skautky
Počet ľudí: min. 6
Materiál: papieriky s uvedenými témami na argumentáciu a nápisom pre / proti pre jednotlivé skupiny
Trvanie: 30 min (resp. podľa počtu účastníkov hry)
Cieľ:
- zistiť viac o rôznych formách volebného práva
- reflektovať svoje názory a diskutovať o nich s inými
- naučiť sa argumentovať
- načúvať iným a kriticky, no s rešpektom nazerať na názory iných aj na svoje názory
Priebeh aktivity
Predstavte účastníkom aktivity, že budete diskutovať o volebnom práve. Vysvetlite účastníkom, že volebné právo (teda to kto môže voliť) sa počas histórie rôzne vyvíja. Rôzne k tomuto právu pristupujú aj jednotlivé krajiny. Ako príklad môžete uviesť volebné právo pre ženy alebo odsúsených kriminálnikov.
Účastníkov rozdeľte do skupín (min. 2 ľudia). Každej skupine priraďte tému, na ktorú budú hľadať argumenty pre a tému, na ktorú budú hľadať argumenty proti. Počas aktivity môžu používať internet a hľadať na ňom relevantné informácie. Ak sa obávate, že by sa účastníci nevedeli na aktivitu sústrediť alebo nebudú mať prístup na internet, pohľadajte im relevantné informácie vy a prineste im ich vytlačené.
Návrhy tém:
- Volebné právo pre 16+ ľudí
- Volebné právo pre 80+ ľudí
- Volebné právo pre odsúdených kriminálnikov
- Volebné právo pre cudzincov žijúcich na Slovensku
- Volebné právo pre občanov Slovenska žijúcich v zahraničí
- Volebné právo pre ľudí bez domova
- volebné právo pre ľudí bez vysokoškolského vzdelania
Následne prejdite jednotlivé témy a nechajte tímy odprezentovať argumenty pre a proti tomu, aby daná skupina mala volebné právo. Po každej téme vytvorte hlasovanie, v ktorom sa účastníci sami za seba vyjadria, aký majú na danú tému názor (či sú za alebo proti).
Reflexia
Otázky na reflexiu:
- Aká informácia vás počas aktivity prekvapila?
- Zmenili ste na základe aktivity na nejakú z tém názor? Ak áno, čo vás presvedčilo?
- Napadá vám iná skupina, ktorá by podľa vášho názoru mala dostať volebné právo alebo by ho naopak mala mať obmedzené?
- Máte pocit, že ste dostatočne zapájaní do rozhodovania o veciach, ktoré sa vás týkajú? (v spoločnosti, v skautingu, v rodine, v škole..)
- Ako by sa podľa vás mali pripravovať ľudia na voľby? (v spoločnosti, v skautingu..)
Otázky, ktoré vám môžu pomôcť reflektovať zručnosti slušného diskutovania:
- Ako ste vnímali priebeh diskusie a argumentácie?
- Čo bolo vašim cieľom počas diskusie? (zamerajte sa na to, či bolo cieľom vyhrať alebo navzájom sa vypočuť a zistiť viac o daných témach)
- Čo vám pomohlo cítiť sa počas diskusie bezpečne vyjadriť sa? Čo vám naopak tvorilo bariéry?