
Klimatická pátračka
Cieľom tejto aktivity je zvýšiť povedomie o environmentálnych problémoch a zároveň podporiť tímovú prácu a pozorovacie schopnosti
Pre koho: skauti/skautky, rangery/rangerky
Počet ľudí: 1 – 20
Materiál: Vytlačený zoznam predmetov/miest súvisiacich s klimatickými zmenami (pozri príklady nižšie), malé ceny alebo odmeny pre víťazný tím, perá pre každý tím, fotoaparáty alebo smartfóny na fotografovanie (voliteľné)
Trvanie: 60-90 minút
Priebeh aktivity
Úvod:
Zhromaždite skupinu a stručne vysvetlite pojem klimatická zmena spôsobom primeraným veku. Zdôraznite dôležitosť starostlivosti o životné prostredie a to, ako malé činy môžu znamenať veľký rozdiel.
„Pojem klimatická zmena hovorí o dlhodobých zmenách priemerných vzorcov počasia, ktoré definujú klímu Zeme. Zahŕňa zmeny teploty, zrážok, vzorcov vetra a iných atmosférických podmienok počas dlhších období. Klimatické zmeny môžu byť výsledkom prírodných procesov aj ľudských činností, ale v súčasných diskusiách sa tento termín často používa na opis zmien ovplyvnených ľudskou činnosťou, najmä nárastom emisií skleníkových plynov.“
Pátranie:
Vytvorte zoznam predmetov/miest súvisiacich s klimatickými zmenami. Môže vyzerať napríklad takto:
Rozdeľte skupinu do malých tímov, pričom v každom tíme zaistite kombináciu veku a úrovne zručností. Hru je možné hrať aj individuálne ako jednotlivci.
Poskytnite každému tímu pero a zoznam.
Pátračka:
Povedzte tímom, aby na základe zoznamu plnili úlohy. Ak majú fotoaparát/smartfón, môžu urobiť fotografie ako dôkaz. Povedzte im, nech si zapíšu všetko, čo nájdu a povzbuďte ich k diskusii v tíme o veciach, čo našli. Na samotnú hru si vyčleňte čas 30-45 minút.
Zhrnutie a diskusia:
Zhromaždite všetkých skautov a diskutujte o ich zisteniach. Každý tím/jednotlivec nech zazdieľa svoje odpovede s odôvodnením, prečo vybral to konkrétne miesto/zviera/predmet… Podporte deti v argumentácii a pozeraniu sa na problémy zo širšieho pohľadu. Dbajte na to, aby v odpovediach padlo vysvetlenie, ako to súvisí so zmenou klímy. Diskutujte o vplyve klimatických zmien a o tom, čo môžu urobiť, aby pomohli spomaliť túto zmenu. Moderujte diskusiu tak, aby každý mal možnosť povedať svoj názor. Nakoniec poskytnite skupine dodatočné informácie alebo zdroje o tom, ako môžu rodiny a jednotlivci prispieť k ochrane klímy a životného prostredia.
Koniec:
V prípade mladších detí môžete na konci odovzdať ceny jednotlivcovi/skupine, ktorá splní ako prvá všetky úlohy.
Autorka aktivity: Líška