Skip to content
Skauti myslia globálne
  • O nás
    • Globálne vzdelávanie
    • Náš tím
    • Kontakt
  • Program
    • Osobné napredovanie
    • Aktivity a hry
  • Články
  • Inšpirácia
    • Tipy
    • Projekty
    • Odkazy
  • Knižnica

Skauting, ktorý učí demokracii

  • 26. decembra 20233. apríla 2024
  • by Sestra

Vedeli ste, že demokracia je zručnosť, s ktorou sa nerodíme? Demokratickému zmýšľaniu sa musíme učiť rovnako, ako sa učíme čítať a písať. Nie je to trochu strašidelná predstava, keď demokracia funguje len vtedy, keď sa o jej chod každodenne stará kritické množstvo uvedomelých, demokraticky zmýšľajúcich a konajúcich ľudí, aktívne sa podieľajúcich na chode vecí verejných? Každá generácia si ju musí osvojiť, zžiť sa s ňou, zaľúbiť sa do nej, ochraňovať ju a bojovať za ňu. Pozrime sa na to, ako vieme k demokratickej spoločnosti prispievať cez skauting.

Aké kompetencie tvoria demokraciu

Rada Európy vyrobila ako pomôcku model kompetencií pre demokratickú kultúru.

Príklad otázok, ktoré si môžete v súvislosti s modelom položiť:

  • Ako učíte členov otvorenosti voči odlišným názorom?
  • Ako im pomáhate porozumieť samým sebe a posilňujeme ich sebadôveru?
  • Ako budujete uznanie ľudskej dôstojnosti a hodnoty s dôrazom na menšiny?
  • Ako podporujete schopnosť načúvať, spolupracovať a hľadať tzv. win-win riešenia?

Mnohé veci už určite robíte. Istotne však nájdete priestor na zlepšenie. Vyskúšajte si vybrať jednu takú vec a zamerajte sa na ňu v najbližšom roku.

Pozitívny príklad

Demokratické kompetencie viete posilňovať cez program, klímu, ktorú vytvárate v skautských jednotkách alebo cez osobný vzor a každodenné skutky. Nezabúdajte, že aj pre vás sú tieto kompetencie niečo, čo sa učíte. Buďte k sebe milosrdní a kritickí zároveň. Spoznávajte vlastné limity a preberte zodpovednosť za svoje napredovanie, aby ste aj tu boli pozitívnym príkladom.

Foto: Archív Slsk

Zopár tipov ako byť pre členov vzorom:

  • Vezmite ich so sebou na najbližšie voľby.
  • Rozprávajte sa o spoločenských témach a budujte u členov záujem o svet okolo nich. Dajte si však pozor, aby ste ich nevedomky nemanipulovali. Dajte im priestor na vytváranie vlastných názorov bez vašich vstupov, ktoré by mohli automaticky a nekriticky preberať.
  • Robte spolu niečo prospešné. Pozerajte sa kriticky na život navôkol a hľadajte spôsoby, ako robiť pozitívne zmeny a preberať zodpovednosť za stav spoločnosti. Môžete začať skrášlením okolia vašej klubovne, či zorganizovaním zbierky potravín pre ľudí v núdzi.
  • Správajte sa k ľuďom s rešpektom a to aj ak s nimi nesúhlasíte.
  • Dodržiavajte stanovené pravidlá a nestavajte sa nad zákon. Ak očakávate od členov, že sa budú v skautských priestoroch prezúvať, prezúvajte sa aj vy. Ak chcete, aby chodili na ranné rozcvičky, buďte na nich s nimi.

Participácia

Skvelým spôsobom ako učiť demokracii, je cez aktívne zapájanie do fungovania jednotky. Participácia má niekoľko poschodí:

  1. Informovanie – členovia dostávajú informácie o plánoch, ponukách a rozhodnutiach. Komunikácia je jednosmerná. Môže ísť o zdieľanie zápisníc z porád alebo informovanie o plánoch družiny na najbližší rok. Na realizáciu a rozhodnutia nemajú členovia žiaden vplyv.
  2. Konzultovanie – členovia môžu vyjadriť svoje pripomienky. Tie môžu, no nemusia byť rešpektované a zapracované. Vplyv členov sa teda líši, v závislosti od konkrétneho nastavenia. V takomto prípade budú členom predstavené pravidlá družiny a dostanú možnosť vyjadriť sa k nim. Pripomienky, ale nemusia byť záväzné.
  3. Zapojenie do rozhodovania a organizovania – členovia sa môžu priamo vyjadriť k rozhodnutiam. Miera vplyvu môže zahŕňať aj spoločné rozhodovanie s rozhodovacími orgánmi. Príkladom môže byť spoločná tvorba družinových pravidiel, hlasovanie o dizajne novej oddielovej šatky alebo zapojenie do vedenia jednotky.
  4. Delegovanie – finálnou formou participácie je, keď rozhodovanie presuniete na členov. To si k úspešnému fungovaniu vyžaduje predovšetkým dôveru na vašej strane a motiváciu, čas, vieru vo vlastné schopnosti a ochotu prijať zodpovednosť za svoje rozhodnutia na strane členov.

Treba zdôrazniť, že každá participácia má svoje hranice. Keď si ich vopred pomenujete alebo sa na nich spolu dohodnete, predídete konfliktom.

Voľby gráľ demokracie

Neignorujte demokratické procesy dané riadiacimi dokumentami. Jedným z nich sú pravidelné, slobodné a demokratické voľby. Viete aký dlhý mandát má oddielový či zborový vodca? Dodržujte ich a organizujte voľby tak často a takým spôsobom, ako je stanovené. Aj v prípade, ak by mali len predĺžiť funkčné obdobie človeku, ktorý už funkciu vykonával. Každý kto je vo vedúcej pozícii, má v rukách obrovskú dávku moci. Je dôležité, aby bola moc jasne ohraničená a hranicu nemá určovať samotný vodca. Pravidelné voľby zaručujú, že ľudia vo vedúcich pozíciách, majú moc naozaj vďaka voľbe ľudí a že tomu rozumejú obe strany. Pravidelné voľby zároveň prirodzene učia členov ako demokratické procesy fungujú. Demokracia totiž nemá nastúpiť až v momente, kedy treba zmenu. Ak dovtedy nefungovala, zrejme ju bude náročné zrazu rozbehnúť.

Foto: Marián Suvák

Participácia na chode jednotky

Ďalším zo spôsobov, ako môžete skautky a skautov učiť demokracii, je keď ich budete aktívne zapájať do fungovania skautingu / ich oddielu / družinu.

Na participáciu sa dá pozerať v niekoľkých leveloch:

  1. Informovanie – členovia dostávajú informácie o plánoch, ponukách a prijatých rozhodnutiach. Komunikácia je jednosmerná. Môže ísť napríklad o zdieľanie zápisníc z porád, informovanie o pravidlách družiny či o odborke, ktorú bude oddiel plniť. Na realizáciu a rozhodnutia nemajú členovia žiaden vplyv.
  2. Konzultovanie – členovia môžu vyjadriť svoje pripomienky k plánom a návrhom. Tie môžu, no nemusia byť rešpektované a zapracované. Vplyv členov sa teda líši, v závislosti od konkrétneho nastavenia. V tomto prípade budú pravidlá družiny členom predstavené a dostanú možnosť vyjadriť sa k nim. Pripomienky, ale pre radcov a vodcov nemusia byť záväzné.
  3. Zapojenie do rozhodovania a organizovania – členovia sa môžu priamo vyjadriť k rozhodnutiam. Miera vplyvu je vysoká a môže zahŕňať aj spoločné rozhodovanie s rozhodovacími orgánmi. Príkladom môže byť spoločná tvorba družinových pravidiel alebo hlasovanie o finálnom dizajne novej oddielovej šatky.
  4. Delegovanie rozhodovania a organizovania – finálnou formou participácie je, keď rozhodovanie presunieme na našich členov. To si k úspešnému fungovaniu vyžaduje predovšetkým dôveru na vašej strane a motiváciu, čas, vieru vo vlastné schopnosti a ochotu prijať zodpovednosť za svoje rozhodnutia na strane vašich členov.

Treba zároveň dodať, že každý demokratický systém má svoje pravidlá a každá participácia má svoje hranice. Keď si ich pomenujete na úvod príp. sa na nich priamo dohodnete, predídete sklamaniam či napätiam.

Zodpovedne a s láskou

Výchova k demokratickým hodnotám je kľúčovým krokom k formovaniu spoločnosti založenej na spravodlivosti, spolupráci a participácii. Je to stále nekončiaca náročná úloha, ktorú máme pred sebou všetci. Pristupujme k nej preto zodpovedne a s láskou.

Autorka: Monika „Sestra“ Lezová

Zdroje:

  • REFERENCE FRAMEWORK OF COMPETENCES FOR CULTURE TEACHER REFLECTION TOOL
  • KOMPETENCIE PRE DEMOKRATICKÚ KULTÚRU – Príručka pre stredné školy
  • Participácia v prostredí školy ako nástroj výchovy k demokratickému občianstvu
  • www.skolademokracie.sk
Sila mladých
Módna prehliadka

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Značky

dospelí skauti / skautky rangeri/rangerky roveri/roverky skauti/skautky vĺčatá/včielky

Najnovšie články

  • Ak chceš byť tvorcom zmeny, rozhliadni sa okolo seba
  • Rola prezidenta SR a prezidentské voľby v kocke
  • Pozvanie do prezidentského paláca
  • Udelenie milosti
  • Kto by mal mať volebné právo
Theme by Colorlib Powered by WordPress
Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. Ak budete pokračovať v používaní tejto stránky budeme predpokladať, že ste s ňou spokojní.