
Útek do Peacestanu
Píše sa rok 2030 a na Slovensku došlo k jadrovej havárii. Krajina bude najbližších 200 rokov neobývateľná.
Päť miliónov Slovákov okamžite uteká do zahraničia. Len jedna krajina na sveta prejavuje ochotu prijať utečencov zo Slovenska. Je to Peacestan, ázijská krajina s 300 miliónmi obyvateľov.
Pre koho: skauti/skautky, rangeri/rangerky, roveri/roverky
Počet ľudí: 6-30
Pomôcky:
- zariadenie na prehrávanie hudby (počítač/tablet/mobil)
- zvuková nahrávka, ktorá evokuje krízovú a chaotickú situáciu (zhon, poplach, katastrofu..) v trvaní min. 1 minúty
- úvodný text – Peacestan – aktivitový hárok
- vytlačené otázky peacestanskej vlády (1 kópia do každej skupiny) – Peacestan – aktivitový hárok2
- písacie potreby
Čas: 60-90 min
Ciele:
- identifikovať aspekty vlastnej kultúry, tradícií, náboženstva
- špecifikovať okolnosti integrovania sa do novej spoločnosti
- opísať situáciu človeka na úteku z vlastnej perspektívy
- zadefinovať rozdiel medzi utečencom a ekonomickým migrantom
Priebeh:
- Navodenie atmosféry
Na začiatok pustite na cca 1 minútu audio nahrávku, ktorá evokuje chaotickú situáciu. - Úvod do aktivity
Keď si získate pozornosť účastníkov a navodíte atmosféru, nahrávku stíšte. Vyzvite účastníkov, aby si zavreli oči a prečítajte im úvodný text – Peacestan – aktivitový papier - Rozdelenie do skupín
Pri väčšom počte účastníkov (nad 5), ich rozdeľte do skupín, v ktorých budú pracovať. - List od peacestanskej vlády
Vyzvite žiakov, aby si otvorili oči a prečítajte im list, ktorý obsahuje otázky od peacestanskej vlády (Peacestan – aktivitový papier 2). Pripravené kópie listu rozdajte následne do každej skupiny, v ktorej budú žiaci pracovať. - Práca v skupinách
Vyzvite účastníkov, aby o otázkach diskutovali. Povzbuďte ich aby šli do hĺbky. Upozornite ich, že nezastupujú len svoju vekovú skupinu ale celú spoločnosť vrátane starších ľudí, preto je dôležité, aby to zobrali do úvahy. - Spoločné predstavenie výstupov
Vedúci aktivity budú v tejto časti predstavovať zástupcov peacestanskej vlády (príp. aj ich asistentov), ktorí si vypočujú výstupy jednotlivých skupín. Môžete to robiť po jednotlivých otázkach, kedy každá skupina predstaví svoju odpoveď. Kľúčové body môžete zapisovať na viditeľné miesto. Už v procese zdieľania odpovedí môžete nechať žiakov medzi sebou diskutovať. Ak robíte aktivitu na družinovke, môžete túto časť ponechať na druhú družinovku, nech na nu máte dostatok priestoru a účastníkom povedať, aby sa na danú družinovku obliekli formálnejšie.
Reflexia (15 min)
- Ako ste sa pri aktivite cítili?
- Aké myšlienky vám napadali v prvej časti, keď ste sa dozvedeli, že vo vašej krajine bola katastrofa a vy musíte utiecť?
- Ako ste sa cítili, keď ste počuli, že vám chce pomôcť iba jedna krajina a aj v nej sa organizujú proti vášmu príchodu protesty?
- Do akej miery bolo pre vás ľahké/ťažké odpovedať na jednotlivé otázky peacestanskej vlády?
- Na ktorej otázke vám trvalo najdlhšie sa zhodnúť? Prečo to tak bolo?
- Stretli ste sa niekedy na Slovensku s niekým z inej kultúry? Všimli ste si nejaké kultúrne odlišnosti? Spozorovali ste nejaké kultúrne odlišnosti pri návšteve zahraničia?
- Aký je rozdiel medzi utečencom a ekonomickým migrantom?
- Aké historické udalosti viedli ľudí zo Slovenska k odchodu do iných krajín? V akých prípadoch by ste ich nazvali utečenci a v akých prípadoch to boli ekonomickí migranti? (napr. ekonomické dôvody – chudoba, politické dôvody – vpád vojsk Varšavskej zmluvy na územie Československa…)
- Kto a ako týmto slovenským utečencom v minulosti pomohol?
Vysvetlenie pojmov
Kto je to utečenec?
Podľa Ženevského dohovoru o právnom postavení utečencov z r. 1951 a Protokolu z r. 1967 pojem „utečenec“ sa vzťahuje na ktorúkoľvek osobu, ktorá sa nachádza mimo svoju vlasť a má oprávnené obavy pred prenasledovaním z dôvodov rasových, náboženských, národnostných, príslušnosti k určitej sociálnej skupine alebo i zastávania určitých politických názorov.
Ekonomický migrant verzus utečenec
Ekonomických migrantov motivuje k migrácii hľadanie lepších zárobkových, vzdelávacích a životných príležitostí. Utečenec má prevažne dôvody, ktoré súvisia s nebezpečenstvom, prenasledovaním, vojnovým násilím, nedostatkom ochrany zo strany domovskej krajiny.
(Zdroj: Občianske združenie Liga za ľudské práva)
Inšpirácia
Aktivita bola prebraná z od OZ Človek v ohrození (pôvodný zdroj aktivity je príručka Hello Czech Republic, ktorú vydala organizácia META v ČR a vytvorila v spolupráci s kanceláriou Úradu vysokého komisára OSN pre utečencov vo Švédsku). Aktivitu sme mierne upravili pre skautské potreby.