
V tvojich botách
Vcíťte sa do osoby z iného prostredia a s inou minulosťou, ktorá ho formovala. Vložte nohy do jej bôt, pekne jednu po druhej. Týmto aktom sa tou inou osobou stanete. Čo sa udeje?
Pre koho: skauti/skautky, rangeri/rangerky, roveri/roverky
Počet ludí: 5 – 15
Materiál: nastrihané papieriky s príbehom osob, papier s otázkami na účastníkov
- V tvojich botách – opisy postáv (aktivitový papier)
- V tvojich botách – otázky pre účastníkov (aktivitový papier)
Trvanie: 30 minut
Ciel: uvedomiť si odlišné podmienky a prekážky, s ktorými sa ľudia v živote stretávajú
Priebeh aktivity
- Účastníci stoja v rade vedľa seba
- Nechajte ich vylosovať si papierik s postavou
- Povedzte im, nech si zavrú oči a túto svoju postavu si predstavia. Ako sa volá? Akú má izbu a dom? Ako vyzerá jej rodina a aký majú spolu vzťah? Akých má priateľov? Záľuby? Bola v posledných rokoch niekde na dovolenke? Dajte im na to dostatok času a navoďte tichú atmosféru
- Akt obutia topánok – účastníci sa postupne „obujú“ do imaginárnych topánok svojej postavy a keď sú obutí, nech predstúpia a povedia svoje meno (teda meno svojej postavy)
- Odteraz už sú svojou postavou, s jej menom, prostredím, problémami a zážitkami
- Čítajte otázku po otázke z aktivitového papiera – V tvojich botách – otázky pre účastníkov a vždy pár sekúnd počkajte, kým sa pohnú podľa svojej odpovede. Výber otázok môžete prispôsobiť.
- Po „zodpovedaní“ všetkých otázok, ich nechajte rozhliadnuť sa, kde sú ostatní, kde je ich štartovacia čiara života, pre uvedomenie ako sú oni sami na tom dobre/horšie.
- Vyzutie si topánok a výskok ako návrat do svojej kože
Reflexia
- Ako ste si predstavovali osobu, ktorú ste hrali? Poznáte niekoho takého? Čo vám pomohlo sa do postavy vcítiť?
- Ako ste sa v tejto úlohe cítili? Podobala sa tá osoba v niečom na vás? Ak áno, v čom?
- Ako ste sa cítili, keď ste mohli alebo naopak nemohli urobiť krok vpred?
- Prečo sa vaša osoba (ne)posúvala vpred?
- Kedy ste si všimli, že ostatní nenapredujú tak rýchlo ako vy?
- Kedy ste cítili pocit nespravodlivosti?
- Vďaka čomu majú niektorí ľudia viac príležitostí ako iní? Kvôli čomu majú menej príležitostí?
- Napadajú vám iné príklady prekážok či príležitostí, ktoré ľudia nemajú v živote rozdelené rovnomerne?
- Podobá sa táto aktivita na skutočný život? V čom?
- Ocitli ste sa vy sami niekedy v podobnej situácii ako bola táto simulácia?
- Môže vaša postava nejak ovplyvniť situáciu, v ktorej sa práve nachádza? Prečo áno/nie?
- Prečo je dôležité poznať svoju štartovaciu čiaru? V čom to môže byť pre nás prínosné v každodennom živote?
- Aké veci môžeme v našom živote urobiť, aby sme to dokázali ovplyvniť? Aké systémové opatrenia by sme mali prijať ako spoločnosť? V čom by to bolo prínosné pre celú spoločnosť?
- Čo si z aktivity odnášate?
Poznámka: časť otázok môžete dať ľuďom na prediskutovanie v skupinách. Napríklad – aké opatrenia by sme mali prijať ako spoločnosť alebo čo môžu robiť ľudia, ktorých štartovacia čiara je lepšia, aby pomohli tým, ktorí nemajú také šťastie.
Inšpirácia:
Človek v ohrození, úprava a prepis: Boni